"\r\n

Tipsene som gjør deg til en bedre leder!

excited-1280963_1920

Etter et langt i arbeidsliv “på gulvet” har man opplevd ulike ledertyper. Å være leder er et stort ansvar og det er veldig bra at noen ønsker disse oppgavene. Å være leder krever derimot at du har påtatt deg et stort ansvar du må behandle med respekt. Mennesker er ulike. Forstår du ikke deres behov og tanker kan du fort ble sett på som en dårlig leder. Klarer du å forstå og være en god leder så vil du bli heiet på – det motsatte dersom du ikke klarer å håndtere de menneskelige sidene.

Annonse:

Her er tips lederen som ønsker å bli verdsatt av dine medarbeidere:

Tips #1 – Gjør et valg. Er du en faglig leder eller en med bare lederansvar?

Ofte er det slik at mange flinke faglige blir ledere. Det burde ikke være slik i mange tilfeller. Har sett mange tilfeller der en faglig dyktig ansatt blir leder med personalansvar og som absolutt ikke klarer de menneskelige sidene ved å ha personalansvar. Ingen er tjent med å en faglig dyktig leder uten antenner til ansatte under seg. Når du først er leder, være en leder og rendyrke det. Innrøm at du ikke kan alt faglig, men bli flink til å lede – det er faget ditt! Gi heller dine ansatte rampelyset når det krever faglig kompetanse – ikke lat som du kan det!

Tips #2 – Ikke vær redd for å fremme dine ansatte

Ikke ta æren for din ansattes prestasjoner, frem din ansatte – selv om de er faglig dyktigere enn deg. Du vil få trippelt igjen. Den ansatte får selvtillit, den ansatte vil synes du er en bra leder og omgivelsene kan se hvor god leder du er som fremhever dine ansatte på bekostning av egen ære. La medarbeiderene dine få slippe til og bli sett!

Tips #3 – Gi små og store utfordringer

Folk er forskjellige, gi dem utfordringer tilpasset deres egne forutsetninger. Trå varsomt, men legg opp til dialog. Gi den ansatte mulighet til å utfordre seg selv og hjelp til. Å holde en presentasjon rundt fagområdet til en ansatt kan være en god start.

Tips #4 – Åpne dørene ledergrupper!

Åpne for innspill direkte fra de ansatte fra “gulvet”, ikke bare gjennom ledere i ledergruppen. Ofte vil du få direkte og god informasjon fra fagpersoner uten lederansvar dersom du inviterer dem inn. Den ansatte som får anledning til å presentere små eller store ting vil kanskje få en følelse av å bli sett og hørt – og vil kunne vokse på dette. Ofte er det slik at de ansatte ikke føler at de blir sett og hørt – åpne dørene til ledergruppen og bli overrasket over positiv effekt!

La det ble en del av kulturen ogla det bli en vinn-vinn situasjon. Dyrk en kultur for at du som leder utfordrer medarbeiderne (på deres premisser) og få de frem i lyset, også i «din» ledergruppe. Det fortjener de.

Tips #5 – Legg opp til direkte tilbakemelding – oftere!

Legg opp til å få direkte tilbakemelder og høyt under taket – det skal gjøre litt vondt å være leder. Prøv å gjøre det uten følelser eller reprimander i ettertid. La de ansatte få være dønn ærlig og gjør noe med tilbakemelding du får. Gjør det oftere – medarbeidersamtalen bør være “daglig”!

Tips #6 – Ikke vær så redd for posisjonen din.

Ha fokus på de beste løsningene for arbeidsplassen din, ikke nødvendigvis deg selv. Selv om en ansatt er flinkere enn deg faglig, betyr ikke at den vil ha stillingen din. Ofte er det motsatt, de vil bare vise faglig dyktighet.

Tips #7 – Bytt jobb oftere!

Ofte er det slik at de ansatte sirkulerer mer enn lederne. Burde det være slik? Som leder i større selskaper har man også god lønn og morsomme oppgaver. Å prøve nye utfordringer er ingen dårlig ide, selv om du trives med oppgavene dine og mestrer dem. Uten at du vet det selv så kan det være ansatte som tenker at de kunne tenkt seg ny ledelse. Det gir inspirasjon for begge parter. Utskiftninger er sunt både for ledere og vanlig ansatt.

Tips #8 – Ikke bortforklar tilbakemeldinger fra ansatte – gjør noe med dem!

Det er lett for ledere å unnskylde, konkludere til deres egen fordel når de får tilbakemeldinger fra ansatte gjennom undersøkelser eller direkte. Ikke velg enkle løsninger og ikke konkluder for tidlig. Ofte ligger de gode ærlige tilbakemeldingene lenger inne hos den ansatte, men vil løfte deg videre, selv om det gjør vondt!

Tips #9 – Mikro vs Makro management

Gi din ansatt frihet under ansvar og ikke detaljstyre dem med mindre de ønsker det selv.

Og igjen: Takk for at du tar på deg den viktige oppgaven!

Annonse:

Lese.no

Lese.no er et nettmagasin med artikler vi håper du synes er verdt å lese. Det er i hvert fall vårt slagord: Lese.no - verdt å lese!

Flere artikler å lese:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *