"\r\n

Slik blir bedriften din synlig i sosiale medier

Share on FacebookEmail this to someoneTweet about this on TwitterShare on Google+

Det har skjedd en enorm digital utvikling de siste årene. Papiravisene er i ferd med miste sin rekkevidde og flere og flere mennesker bruker Facebook,  Instagram og Snapchat for å holde seg oppdatert. Det er nå viktigere enn noen gang bruke sosiale medier til å gjøre bedriften synlig.

Annonse:

Mange bedrifter oppretter sine egne sosiale profiler gjennom Facebook og Instagram. Foreløpig er Facebook det mest brukte sosiale nettverket både for bedrifter og folk i Norge. Skal man satse i sosiale medier er dette det absolutte førstevalg for de aller fleste.

Satsing er tidkrevende, moro – og viktig!

Før du starter opp bør du være klar over at satsingen krever en del innsats i form av egne timer eller bruk av konsulenter. Mange mindre bedrifter har ikke tid til å bygge opp sin sosiale profil, da det kreves at du bygger opp antall «følgere» og legger ut godt og interessant innhold. Ikke har mulighet til å satse på egne profiler eller har ikke tid til å lage interessant innhold. I det siste har også Facebook endret sin prioritering av innhold som blir publisert av bedriftssider, det får også innvirkning på hvor langt man kan nå ut – uten å måtte annonsere gjennom Facebook.

follow-1277026_1280

Tips 1: Begynn med Facebook!

Nettverket er absolutt det største sosiale nettverket i verden og i Norge og har et voksent publikum. Har du potensielt mange yngre kunder så bør andre nettverk vurderes, men Facebook er absolutt et førstevalg for det aller fleste bedrifter.

Tips 2: Bygg opp egne profiler med følgere over tid.

Prøv å få med kundenen som faktisk ønsker å følge deg. Ikke gi bort iPad som belønning bare for å «like» din bedrift. Husk at følgerne dine skal være dine reelle potensielle kunder, ikke bare en tilfeldig person som en gang ønsket å vinne en iPad.

Tips 3: Bruk andres nettverk for å øke digital synligheten for bedriften.

Få andre som har har etablerte profiler til å omtale ditt selskap ved å gi dem godt innhold. De som har mange følgere har alltid behov for nytt innhold. Hva med å gi dem det?

Tips 4: Lag alltid godt innhold – det er alltid det viktigste!

Mange snakker om innholdsmarkedsføring (eller Content Marketing) om dagen. Det er ikke et nytt begrep og er ganske enkelt forklart slik: Lag godt innhold som som folk liker! Det er spesielt viktig i sosiale medier. Lager man innhold som mange synes er nyttig og lærerikt får man raskt deling og oppmerksomhet. Innholdsmarkedsføring er på mange måter det motsatte av «løp og kjøp»-annonser. Med godt innhold bygger du opp tillit over tid – noe som gjør at kundene dine velger deg fremfor konkurrenten. Bilder og video fungerer bra – lag godt innhold som er lett å «like».

Tips 5: Ikke (over)selg og legg ut *alle* tilbud du har.

Sosiale medier er først og fremst en underholdningskanal for brukerne. Det er helt greit å legge ut noen kampanjer i ny og ne, men tenk først og fremst på å skape oppmerksomhet – ikke salg. Det ultimate målet med å skape oppmerksomhet er slik at kundene velger deg neste gang de skal kjøpe noe. Ved å skape bevissthet hos kundegruppen over tid er det større sjanse for at de velger deg fremfor konkurrenten din.

Tips 6: Annonsering i sosiale medier gir kjemperekkevidde!

Selv om innholdet er veldig bra er det ofte ikke nok. Facebook er avhengig av å tjene penger og derfor har de for en stund siden innført sponsing av innhold. For å få god synlighet er det ofte avgjørende at man sponser innholdet sitt for å nå mange mennesker. Den gode nyheten er at annonseringen kan styres til f.eks geografisk, basert interesser og alder. Dette gjør det enda enklere enn noen gang å nå frem til markedet du prøver å selge til. På Facebook kan du nå tusenvis av mennesker med lite budsjett!

Tips 7: Bruk video!

Bruker du video så får du større rekkevidde på innleggene dine!

 

 

Annonse:

Share on FacebookEmail this to someoneTweet about this on TwitterShare on Google+

Øystein Iversen

Jobber "hands-on" med digitale kanaler innen markedsføring og merkevarebygging. Har lang erfaring innen utvikling av digitale løsninger, markedsføring, salg og analyse. E-post: oystein.ivers@gmail.com - LinkedIn

Flere artikler å lese:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *