el-bil

Ikke-amerikanske eller kinesiske elbiler i 2025

Jun 25, 2025

Elbilmarkedet i Norge er i stadig utvikling. Stadig flere ser mot alternativer som ikke kommer fra USA eller Kina, og fokuset vender seg i stor grad mot japanske og europeiske produsenter. I denne artikkelen sammenligner vi seks spennende modeller som alle leverer moderne elbilteknologi, men med ulik tilnærming, utstyr og prisnivå. Spørsmålet er: Hvilken av disse bilene passer best for deg i 2025?


Bilene vi sammenligner

Modellene som er omtalt her representerer alt fra kompakte bybiler til familievennlige SUV-er med firehjulsdrift og stor bagasjeplass.

  • Volkswagen ID.4 Standard er en typisk mellomklasse-SUV, ideell for familier som ønsker komfort, rekkevidde og tysk forutsigbarhet.
  • Volkswagen ID.4 GTX bygger videre på samme plattform, men retter seg mot de som ønsker mer kraft og sporty følelse – for eksempel unge familier eller pendlere med hytte.
  • Toyota bZ4X Executive AWD er en fullverdig elektrisk SUV med mye utstyr og høy vinterkompetanse, og passer godt for barnefamilier og dem med aktiv livsstil.
  • Toyota Urban Cruiser AWD er en kompakt og rimelig elbil, perfekt som førstegangsbil, bil nummer to, eller for de som trenger rimelig firehjulstrekk i distriktene.
  • Toyota C-HR+ AWD kommer høsten 2025 og posisjonerer seg som en moderne mellomklasse-SUV med lang rekkevidde og spenstig design – sannsynligvis attraktiv for både yngre og eldre pendlere.
  • Volvo EX30 Twin Motor AWD er det kvikkeste og mest stilbevisste valget – en liten, kraftig bil for deg som vil ha premiumfølelse, design og ytelse i kompakt format.


Fordeler og ulemper ved hver modell
Volkswagen ID.4 Standard 2025 byr på forbedret rekkevidde og ytelse i forhold til tidligere modeller, og fremstår som et solid, komfortabelt og allsidig valg i mellomklassen. Den nye bakhjulsdrevne varianten gir også merkbart bedre svingradius enn firehjulsdrevne utgaver. Den er kanskje ikke den mest spennende bilen på papiret, men den leverer på det som teller for de fleste: komfort, plass og forutsigbar rekkevidde, også om vinteren.


Toyota bZ4X Executive AWD gir deg moderne utstyr, solid firehjulstrekk og en lang rekkevidde. Den har dessuten blitt forbedret på vinterlading, og har nå batteriforvarming som faktisk fungerer i norske forhold. Ekstrautstyr som hengerfeste, vinterhjul og avanserte assistentsystemer gjør denne til en av de mest komplette elbilene Toyota har lansert så langt. Prisen er høy, men bilen har også høy tilhengervekt og god kjørekomfort, noe som gjør den til et attraktivt valg for aktive familier.


Volkswagen ID.4 GTX er fortsatt et fristende alternativ for deg som ønsker en sportslig elbil med praktisk nytteverdi. Akselerasjonen er kvikk, og bilen føles velbalansert på veien. Bagasjeplassen er identisk med standardversjonen, men firehjulsdriften gir bedre fremkommelighet. Tilhengervekten er også høy nok til at den passer for deg som trekker campingvogn eller båthenger. Den mangler likevel noe av den teknologiske nyheten man ser i nyere konkurrenter.


Toyota C-HR+ representerer det neste steget for Toyota – og kanskje også for elbiler i C-segmentet. Med estimert rekkevidde på opptil 600 km og mulighet for både 22 kW AC-lading og 150 kW DC-lading, fremstår den som en svært attraktiv bil for deg som pendler langt, eller som rett og slett ønsker å lade mindre. Med firehjulsdrift og rask akselerasjon, ser dette ut til å bli en spennende konkurrent til både Tesla Model Y og Hyundai Ioniq 5 – men uten å være fra USA eller Korea. Den eneste ulempen er at vi fortsatt venter på lanseringsdato og endelig pris.


Volvo EX30 Twin Motor AWD er kort oppsummert en kompakt rakett. 0–100 på 3,6 sekunder er på nivå med sportsbiler, og samtidig får du god rekkevidde og de viktigste sikkerhetssystemene som standard. Volvo har også fokusert på bærekraft, med resirkulerte materialer i interiøret og lav vekt. Bagasjerommet er dog noe begrenset, og plassen i baksetet kan bli trang for lange personer. Men til prisen – særlig med kampanje – er dette en svært attraktiv inngangsbillett til premiumfølelsen.


Toyota Urban Cruiser AWD er kanskje den enkleste modellen i testen, men også den mest tilgjengelige for førstegangskjøpere og folk som ønsker firehjulstrekk uten å sprenge budsjettet. Den leveres med god grunnpakke, vinterhjul inkludert, og den oppgitte rekkevidden er tilstrekkelig for de fleste daglige behov. Med leasingtilbud fra under 2 000 kroner måneden, er dette en bil mange vil vurdere som sin første elbil.


Sammenligningstabell for egenskaper og priser


Modell Drivlinje HK WLTP-rekkevidde (km) Pris (Norge, juni 2025) Rentetilbud / Kampanje
VW ID.4 Standard RWD (2025) RWD 286 520 ca. 440 000 kr Ingen kampanje
Toyota bZ4X Executive AWD AWD 343 506 547 100 kr (inkl. vinterhjul) 0,95 % rente, fra 2 695 kr/mnd*
VW ID.4 GTX (2025) AWD 299 420–480 ca. 490 000 kr Ingen kampanje
Toyota C-HR+ AWD (2025) AWD 343 Opptil 600 Ikke prissatt ennå Info kommer
Volvo EX30 Twin Motor AWD AWD 428 445–450 kampanje: 454 900 kr fra 2 990 kr/mnd (startleie 104 990 kr)
Toyota Urban Cruiser AWD AWD 184 350 334 600 kr 3,95 % rente / leasing fra 1 995 kr/mnd


Hva passer for hvem?

Hvis du er på utkikk etter en romslig og trygg bil med høy komfort og god vinterytelse, er Toyota bZ4X et svært trygt valg. Den kombinerer lang rekkevidde, praktiske løsninger og høy tilhengervekt – og passer godt til både familiebruk og hytteturer. Ønsker du deg et snev av sportslighet i hverdagen, og setter pris på kjøreopplevelse, så leverer ID.4 GTX et godt kompromiss mellom funksjon og moro.


Volvo EX30 er det riktige valget for deg som verdsetter design, ytelse og ny teknologi. Den passer perfekt som bil nummer to i husholdningen, eller som hovedbil for deg som ikke har stort plassbehov. Urban Cruiser er på sin side mer nøktern, men takler vinterveier og bratte innkjørsler med letthet – og kan være en perfekt løsning for hyttefolk, studenter i distriktene eller eldre som ønsker firehjulstrekk uten teknisk kompliserte løsninger.


Toyota C-HR+ ser ut til å kunne bli en gamechanger, men inntil den er på markedet, må du være tålmodig. Dersom rekkevidde er helt avgjørende og du ikke trenger bil umiddelbart, er det verdt å vente. C-HR+ er trolig den mest fremtidsrettede modellen i denne oversikten, og vil sannsynligvis appellere sterkt til deg som vil ha det nyeste av det nye, men ikke ønsker Tesla.


Sammenligningstabell

Modell Dreiemoment Batterikapasitet (netto) Vinterrekkevidde (est.) AC-lading hjemme Hurtiglading (DC) Bagasjerom (liter) Tilhengervekt Svingradius (ca.) Lengde x Bredde x Høyde (mm)
VW ID.4 Standard (2025) 550 Nm 77 kWh 370–400 km 11 kW 135 kW 543 L 1000 kg ca. 10,2 m 4584 x 1852 x 1640
Toyota bZ4X Exec AWD 336 Nm 73,1 kWh 320–340 km 11 kW 150 kW 452 L 1500 kg ca. 11,4 m 4690 x 1860 x 1650
VW ID.4 GTX (2025) 460 Nm 77 kWh 310–330 km 11 kW 175 kW 543 L 1200 kg ca. 11,6 m 4584 x 1852 x 1640
Toyota C-HR+ AWD (2025) 343 Nm 77 kWh 330–360 km 22 kW 150 kW 416 L 1500 kg Ikke oppgitt 4520 x 1870 x 1595
Volvo EX30 Twin AWD 543 Nm 69 kWh 320–340 km 11 kW 153 kW 318 L 1600 kg ca. 11,0 m 4233 x 1838 x 1550
Toyota Urban Cruiser AWD 300 Nm 61 kWh 250–270 km 11 kW 150 kW 306 L Ikke oppgitt Ikke oppgitt 4285 x 1800 x 1635


Konklusjon
I dagens marked finnes det et solid utvalg elbiler som ikke er laget i USA eller Kina, og som er fullt ut tilpasset norske forhold. Toyota og Volkswagen leverer stabilitet og funksjonalitet, mens Volvo utfordrer med kraft, pris og design. For de fleste handler valget om hva man faktisk trenger: plass, rekkevidde eller pris.


En Toyota bZ4X passer godt for deg som vil ha en gjennomarbeidet familiebil med alt på stell – og som gjerne trekker tilhengeren med skiutstyr og vedsekker. Volvo EX30 passer for deg som bor i byen og vil ha en bil som gir deg smil hver gang du trykker på gasspedalen. Urban Cruiser dekker behovene for mange som tidligere ville valgt en bruktbil med firehjulsdrift – bare at nå får du det nytt, elektrisk og til kampanjepris. Volkswagen ID.4 leverer forutsigbarhet og praktisk plass, enten du velger den vanlige utgaven eller går for GTX.


Og så har vi C-HR+ – kanskje den mest lovende modellen på papiret, men også den vi vet minst om i praksis. Den som venter på noe godt, venter som kjent ikke forgjeves.


Uansett hvilken modell du velger, er det godt å vite at du ikke lenger trenger å kjøpe amerikansk eller kinesisk for å få en elbil som fungerer utmerket i Norge. Europa og Japan har endelig svart – og det med stil.