Slik spionerer du på dine konkurrenter
I sterk konkurranse med andre bedrifter er det avgjørende å ha et skritt foran konkurrentene. En effektiv måte å oppnå dette på er ved å forstå konkurrentenes annonsestrategier. Med nye krav om åpenhet i forhold til annonsering, har Meta (Facebook/Instagram), Google og LinkedIn laget portaler som gir innsikt i hva alle annonsører har av aktive annonser. De gir dere mulighet til å spionere på konkurrentene deres!
Å forstå og overvåke konkurrentenes annonsestrategier kan gi deg den nødvendige fordelen for å heve din egen markedsføringsstrategi et hakk. For å gjøre dette, kan du bruke Google Ads Transparency Center, LinkedIn Ad Library og Meta Ad Library (Facebook/Instagram). Dette er verktøy som åpner døren til konkurrentenes annonseaktiviteter. Alle har nå muligheten til å avdekke konkurrentenes annonser, analysere deres målrettingsstrategier, og bruke denne verdifulle innsikten til å forbedre dine egne annonsekampanjer.
Først ut: (Facebook/Meta og LinkedIn lenger ned i artikkelen)
Google Ads Transparency Center (Google Ads)
Får oversikt og innsikt i hvilke søkeord- ,video- og displayannonser de kjører i Google Ads!
Start med å sjekke om konkurrentene dine er verifiserte på i Google Ads Transparency Center. Verifiserte profiler gir deg en mer og rikere innsikt i konkurrentenes annonseringsaktiviteter. De største og mest seriøse konkurrenter og aktører er stort sett verifiserte allerede.
Slik gjør du det:
Gå til URL: https://adstransparency.google.com/?region=NO
Søk opp navnet på konkurrenten din. Som et eksempel har vi brukt Telenor Norge her.
Da du har fått "treff" på din konkurrent kan du scrolle ned på siden. Der ser du alle annonsene/kampanjene som konkurrenten har gående.
Du kan nå:
- Analysere annonsekopier, CTA-er og annonseantall/aktivitet.
- Sjekke om de kjører store kampanjer du bør vite om - for å sette opp egne.
- Utforsk annonsetekstene for å avdekke budskapet de formidler.
- Se på CTA-ene for å forstå hva som oppfordrer publikum til handling.
- Sammenlign antall annonser for å måle konkurrentenes annonseringsvolum.
- Se deres annonser for innsikt om målretting, tekst og materiell.
- Analysere og identifisere unike kampanjer og hva de har fokus på til enhver tid.
Meta Ad Library (Facebook / Instagram)
I Meta Ad Library kan du enkelt se hvilke annonser en konkurrent kjører på Facebook og Instagram. Det kan være veldig nyttig informasjon som det vanligvis er vanskelig å få oversikt over. Nå har Meta gjort det utrolig enkelt å få oversikt!
Slik gjør du det:
Gå til: https://www.facebook.com/ads/library
- Skriv inn konkurrentens navn i søkefeltet for å finne deres annonser.
- Utforsk annonsehistorikken for å få innsikt i deres annonseringsmønster.
- Analysere annonsekreativiteter, varighet og målrettingsinformasjon
- Se gjennom annonsekreativiteter for å forstå hvilke typer innhold som brukes.
- Sjekk hvor lenge annonser har vært aktive for å estimere deres suksess med den. Annonser som har gått lenge er ofte gode for konkurrenten.
- Utforsk målrettingsinformasjon for å forstå hvilke demografier og regioner som blir målrettet (der det er mulig).
LinkedIn Ad Library
Slik finner du annonsene for dine konkurrenter på LinkedIn:
Gå til URL: https://www.linkedin.com/ad-library/
- Søk opp konkurrenten din i søkefeltet for firmnavn, eller bruk nøkkelord.
- Da får du opp alle annonser som konkurrenten din kjører akkurat nå. Veldig enkelt!
- Du får ikke så mange detaljer fra LinkedIn som Meta og Google, men annonsene deres ser du enkelt.
Tips - før du begynner
Det er selvsagt viktig å ha et forhold til hvem dine konkurrenter er, så lag en liste først - da blir det mye enklere å bruke verktøyene over mer effektivt. Lag gjerne en Excel/Google Sheets liste og notere deg funn underveis.