Markedsføring

Slik spionerer du på dine konkurrenter

Sep 29, 2023

Å holde tritt med konkurrentene i dagens raske forretningsverden er ikke bare viktig, det er essensielt. Tenk deg at du kan ha et lite fortrinn, et hemmelig våpen - å kikke rett inn i konkurrentenes annonsestrategier! Vel, det er faktisk mulig, og her kommer det beste: det er helt åpent og tilgjengelig for alle, takket være ny åpenhet i annonseringsverdenen.


La oss dykke ned i dette. Meta (du vet, de som eier Facebook og Instagram), Google, og LinkedIn har alle satt opp portaler som er skattekister av informasjon om aktive annonser. Dette er som å ha en digital kikkert rettet mot konkurrentene dine. Du kan se hva de gjør, hvordan de gjør det, og så justere dine egne strategier for å være et steg foran. Snakk om et strategisk mulighet!


Først ut: (Facebook/Meta og LinkedIn lenger ned i artikkelen)


Google Ads Transparency Center (Google Ads)

Google Ads Transparency Center er din personlige radar for å avdekke konkurrentenes annonsestrategier i Google Ads. Her får du verdifull innsikt i hvilke søkeord, videoannonser og displayannonser konkurrentene dine bruker. Det er en gullgruve av informasjon som kan hjelpe deg å justere og forbedre din egen markedsføringsstrategi.

Slik Bruker Du Google Ads Transparency Center:

Slik gjør du det:

Gå til URL: https://adstransparency.google.com/?region=NO

Søk opp navnet på konkurrenten din. Som et eksempel har vi brukt Telenor Norge her.

Konkurrentanalyse - eksempel fra Google

Da du har fått "treff" på din konkurrent kan du scrolle ned på siden. Der ser du alle annonsene/kampanjene som konkurrenten har gående.

Du kan nå:

  • Analysere annonsekopier, CTA-er og annonseantall/aktivitet.
  • Sjekke om de kjører store kampanjer du bør vite om - for å sette opp egne.
  • Utforsk annonsetekstene for å avdekke budskapet de formidler.
  • Se på CTA-ene for å forstå hva som oppfordrer publikum til handling.
  • Sammenlign antall annonser for å måle konkurrentenes annonseringsvolum.
  • Se deres annonser for innsikt om målretting, tekst og materiell.
  • Analysere og identifisere unike kampanjer og hva de har fokus på til enhver tid.

Meta Ad Library (Facebook / Instagram)

I Meta Ad Library kan du enkelt se hvilke annonser en konkurrent kjører på Facebook og Instagram. Det kan være veldig nyttig informasjon som det vanligvis er vanskelig å få oversikt over. Nå har Meta gjort det utrolig enkelt å få oversikt!

Slik gjør du det:

Gå til: https://www.facebook.com/ads/library

Konkurrentanalyse - eksempel fra Meta


  • Skriv inn konkurrentens navn i søkefeltet for å finne deres annonser.
  • Utforsk annonsehistorikken for å få innsikt i deres annonseringsmønster.
  • Analysere annonsekreativiteter, varighet og målrettingsinformasjon
  • Se gjennom annonsekreativiteter for å forstå hvilke typer innhold som brukes.
  • Sjekk hvor lenge annonser har vært aktive for å estimere deres suksess med den. Annonser som har gått lenge er ofte gode for konkurrenten.
  • Utforsk målrettingsinformasjon for å forstå hvilke demografier og regioner som blir målrettet (der det er mulig).

LinkedIn Ad Library

Slik finner du annonsene for dine konkurrenter på LinkedIn:

Gå til URL: https://www.linkedin.com/ad-library/

LinkedIn - eksempel på annonsesøk

  • Søk opp konkurrenten din i søkefeltet for firmnavn, eller bruk nøkkelord.
  • Da får du opp alle annonser som konkurrenten din kjører akkurat nå. Veldig enkelt!
  • Du får ikke så mange detaljer fra LinkedIn som Meta og Google, men annonsene deres ser du enkelt.


Tips - før du begynner

Det er selvsagt viktig å ha et forhold til hvem dine konkurrenter er, så lag en liste først - da blir det mye enklere å bruke verktøyene over mer effektivt. Lag gjerne en Excel/Google Sheets liste og notere deg funn underveis.