Markedsføring

Slik spionerer du på dine konkurrenter

Sep 29, 2023

I sterk konkurranse med andre bedrifter er det avgjørende å ha et skritt foran konkurrentene. En effektiv måte å oppnå dette på er ved å forstå konkurrentenes annonsestrategier. Med nye krav om åpenhet i forhold til annonsering, har Meta (Facebook/Instagram), Google og LinkedIn laget portaler som gir innsikt i hva alle annonsører har av aktive annonser. De gir dere mulighet til å spionere på konkurrentene deres!


Å forstå og overvåke konkurrentenes annonsestrategier kan gi deg den nødvendige fordelen for å heve din egen markedsføringsstrategi et hakk. For å gjøre dette, kan du bruke Google Ads Transparency Center, LinkedIn Ad Library og Meta Ad Library (Facebook/Instagram). Dette er verktøy som åpner døren til konkurrentenes annonseaktiviteter. Alle har nå muligheten til å avdekke konkurrentenes annonser, analysere deres målrettingsstrategier, og bruke denne verdifulle innsikten til å forbedre dine egne annonsekampanjer.

Først ut: (Facebook/Meta og LinkedIn lenger ned i artikkelen)


Google Ads Transparency Center (Google Ads)

Får oversikt og innsikt i hvilke søkeord- ,video- og displayannonser de kjører i Google Ads!
Start med å sjekke om konkurrentene dine er verifiserte på i Google Ads Transparency Center. Verifiserte profiler gir deg en mer og rikere innsikt i konkurrentenes annonseringsaktiviteter. De største og mest seriøse konkurrenter og aktører er stort sett verifiserte allerede.

Slik gjør du det:

Gå til URL: https://adstransparency.google.com/?region=NO

Søk opp navnet på konkurrenten din. Som et eksempel har vi brukt Telenor Norge her.

Konkurrentanalyse - eksempel fra Google

Da du har fått "treff" på din konkurrent kan du scrolle ned på siden. Der ser du alle annonsene/kampanjene som konkurrenten har gående.

Du kan nå:

  • Analysere annonsekopier, CTA-er og annonseantall/aktivitet.
  • Sjekke om de kjører store kampanjer du bør vite om - for å sette opp egne.
  • Utforsk annonsetekstene for å avdekke budskapet de formidler.
  • Se på CTA-ene for å forstå hva som oppfordrer publikum til handling.
  • Sammenlign antall annonser for å måle konkurrentenes annonseringsvolum.
  • Se deres annonser for innsikt om målretting, tekst og materiell.
  • Analysere og identifisere unike kampanjer og hva de har fokus på til enhver tid.

Meta Ad Library (Facebook / Instagram)

I Meta Ad Library kan du enkelt se hvilke annonser en konkurrent kjører på Facebook og Instagram. Det kan være veldig nyttig informasjon som det vanligvis er vanskelig å få oversikt over. Nå har Meta gjort det utrolig enkelt å få oversikt!

Slik gjør du det:

Gå til: https://www.facebook.com/ads/library

Konkurrentanalyse - eksempel fra Meta


  • Skriv inn konkurrentens navn i søkefeltet for å finne deres annonser.
  • Utforsk annonsehistorikken for å få innsikt i deres annonseringsmønster.
  • Analysere annonsekreativiteter, varighet og målrettingsinformasjon
  • Se gjennom annonsekreativiteter for å forstå hvilke typer innhold som brukes.
  • Sjekk hvor lenge annonser har vært aktive for å estimere deres suksess med den. Annonser som har gått lenge er ofte gode for konkurrenten.
  • Utforsk målrettingsinformasjon for å forstå hvilke demografier og regioner som blir målrettet (der det er mulig).

LinkedIn Ad Library

Slik finner du annonsene for dine konkurrenter på LinkedIn:

Gå til URL: https://www.linkedin.com/ad-library/

LinkedIn - eksempel på annonsesøk

  • Søk opp konkurrenten din i søkefeltet for firmnavn, eller bruk nøkkelord.
  • Da får du opp alle annonser som konkurrenten din kjører akkurat nå. Veldig enkelt!
  • Du får ikke så mange detaljer fra LinkedIn som Meta og Google, men annonsene deres ser du enkelt.


Tips - før du begynner

Det er selvsagt viktig å ha et forhold til hvem dine konkurrenter er, så lag en liste først - da blir det mye enklere å bruke verktøyene over mer effektivt. Lag gjerne en Excel/Google Sheets liste og notere deg funn underveis.